Blogia - Tietoa
Täytyy myös puolustaa inhimillistä syvällisyyttä.
Tarinan mukaan eräs filon proffa yritti kerran selittää tiedon käsitteen matemaattisesti, ja sekosi. Niin käy jos on liian nokkela.
Tieto on lopulta aika yksinkertainen asia, jos tietoa ei sotke mielikuvitukseen
Pienimmillään puhutaan datasta, eli logiikasta. Silloin asia on tai ei ole. Meillä on kissa tai meillä ei ole kissaa.
Esimerkiksi bitti on jotakin binääristä, 0/1, on/off,
tai äänensävyt eli foneemit eivät sinänsä paljasta kontekstia, miksi ääni on mitä on, vaan ne tekee pelkästään eroa eri äännähdyksille
Informaatio on jo hiukan jalostuneempaa dataa. Silloin saadaan pientä käsitystä taustoista. Informaatio tarjoaa tiedon suunnan. Tunnistetaan että nyt kun vaimoke puhuu tuolla tavoin, se puhuu luultavasti kissoille. Yhteys kontekstiin on syvällisempi - ei enää pelkästään looginen, vaan informaatiossa ihmisen äly ja psyyke on enemmän mukana
Tieto taas on käsiteltävä paketti, eli käsitys. Tiedon myötä ollaan yhä laajemmin kiinni todellisuudessa. Tieto laskee mukaan empirian eli havainnon: kun nähdään omin silmin ja kuullaan omin korvin miten toinen puhuu kissalle. Samalla tiedetään mitä ympärillä tapahtuu - rakastavan ihmisen sydämessä läikähtää, että ai ihanaa, ilmassa on kissahellyyttä.
Kaikkea tietoa voidaan tukea premisseillä ja muilla loogisilla jutuilla, eli tietoa voidaan käsitellä päättelyn avulla, mutta päättely ei yksin riitä - päättely ei varsinaisesti tuo maailmaan mitään uutta, se vain perustelee vanhaa ja jo tiedettyä
Viisaus on syvin tiedon muoto, se on kykyä käyttää tietoa luovasti ja ammentavasti.
Luovuus sanan varsinaisessa merkityksessä on jonkin uuden tuomista maailmaan. En ota kantaa täytyykö uuden olla jotakin täysin uutta ja sykähdyttävää, vai uutta vain arkisessa mielessä, esimerkiksi uuden reseptin tai ajoreitin koklaamista.
Oikeastaan viisaus vastaa kysymykseen:
"miksi uuden tulisi olla jotakin perinteistä?"
Joskus perinne on viisasta
Viisauden vastakohtana voidaan nähdä sekoamiset - kun kukaan ei ota enää selvää miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Miksi tuhoamissodista ei opita, ja miksi on jäykkiä tehottomia riistäviä perinteitä. Tarkalleen miksi hyvät asiat pitää rikkoa
