Blogi - Viisaudesta
(Julkaistu Instagram ja Facebook 1.6.2025 instagramin merkkirajojen puitteissa)
Ruuasta ei voi filosofoida. On nimittäin epäkohteliasta puhua ruoka suussa. Mielestäni se on hauskasti sanottu
On myös melko hyödytöntä ajatella esim. perunaa, joka on jo suussa. Mutta jos perunan syö tietoisesti, peruna saa vivahteita sävyjä ja muotoja
Ylellä oli juttua viisaudesta. Länsimaista filoa kutsutaan joskus ironisesti viisaustieteeksi. Viisaus on niin helppo sana, että jokainen löytää itsestään viisaan. Jos ympärillä on kymmenen natsia ja kaikki tsemppaavat:
"ajattelet oikein, ajattelet viisaasti",
niin se on enemmänkin "hyötyä" kuin viisautta
Ajatuksiaan ei saa itse päättää. Ne vain heräävät.
Perunasta herää peruna-ajatus. Natsista natsi-ajatus. Siksi filosofit lukevatkin toisia filosofeja. Että juttuja heräisi. Ei ollakseen samaa mieltä
Daniel Dennetin mielenteoriassa puhutaan monivedosmallista. Yksinkertaistetusti sen mukaan ihmisessä on monta eri tarkkailijaa, ja se tarkkaileva osa mikä on milloinkin voimakkain, on myös tietoisin - tietoisuudessa - tarkkailee tietoisesti
Aivotesteissä ihminen tekee tietoisen päätöksen esim. kätensä nostamisesta hieman ennen kuin päätös ilmaantuu tietoisuuteen. Eli tietoinen päätös koostuu ensin muista pienemmistä tiedonjyvistä, sitten tiedonjyvät koostuvat ymmärtäväksi tietoisuudeksi. Lopulta käsi nousee. Viisasta?
Kun keskittyy perunaan niin:
"tietoisuudessani on peruna, perunan maku, perunan olemus, sen muodot. Tällainen on peruna"
Kun perunan maun tiedostaa, voi perunan syödä tai sylkeä pois. Riippuen ryhmäpaineesta.
Paskaankin tottuu
Ihminen ei silti ole sitä mitä ajattelee. Ihminen ei ole peruna, vaikka hän ajatteleekin perunaa.
Sama juttu viisauksissa
Kun elää, oppii kaikenlaisia makuja. Arvokkaita makuja. Ja sellaisia jotka eivät ole mitään
Jos pysähtyy ihmisen äärelle, ja tarkastelee ihmistä sillä osalla, joka on meille kaikkein ominta ja tutuinta,
sillä osalla, joka tarjoaa perunaan sen aidot maut ja muodot,
sillä osalla, joka ei ole loppuviimein sidottu ryhmäpaineeseen,
sillä osalla, joka heijastaa meidän silmiimme ihmisen eri värit ja sävyt juuri meille tunnistettavaksi,
silloin voidaan puhua jonkinlaisesta kosketuksesta viisauteen
Viisaudessa on totuutta joka ei ole julmuutta eikä katkeruutta